МОРАЛЬНАЯ ЭКОНОМИЯ. СПОРЫ О БЛАГОТВОРИТЕЛЬНОСТИ И НАЛОГАХ

 
26.08.2019
 
Факультет истории
 
Laurence Fontaine

 

m LOGO IF RussieФранцузский институт поддерживает визит в Петербург выдающегося французского историка, научного сотрудника Национального центра исследований (CNRS, Париж) Лоранс Фонтен (Laurence Fontaine).

 

Исследовательский метод Лоранс Фонтен как специалиста по истории Европы доиндустриального периода отличает внимание к архивам и оригинальным частным случаям, а также меткие сравнения современности и прошлых веков, что делает ее лекции и книги особенно интересными. Ее работы «Моральная экономия» (L’Économie morale, 2008) и «Рынок. История и способы социального завоевания» (Le Marché. Histoire et usages d’une conquête sociale, 2014) вышли в престижном издательстве «Галлимар» и были высоко оценены французской критикой и прессой.

Лекция 11 сентября пройдет на английском языке без перевода.

12 сентября в 19:00 Лоранс Фонтен выступит во Французском институте с лекцией «РЫНОК — БОГ ИЛИ ДЬЯВОЛ? ДИАЛОГ ВРЕМЕН: ЕВРОПА ЭПОХИ ПРОСВЕЩЕНИЯ И НАШЕ ВРЕМЯ». Лекция пройдет на французском языке с синхронным периодом на русский. Вход бесплатный, рекомендуется предварительная регистрация.

 

"THE MORAL ECONOMY".
Debates around Charity and Taxes
in France at the End of the 18th Century

 

Confronted in the second half on the eighteenth century with unemployment and food crises and with the multiplication of vagrants and beggars, the government turned to civil society to find solutions. It is in that context that in 1777, the newly created academy of Châlons-sur-Marne asks for reflections “on the means of eradicating mendicancy by making the beggars useful to the State without making them unhappy.” The contest was the most successful one in the whole century as 126 memoirs were collected against two of three dozens at the maximum in all the other contests.

I will focus on how the authors plan to finance their projects. They propose multiple solutions ranging from charity to taxation. Yet charity and taxes are two radically opposed modes of financing, since charity is a donation made freely at the moment chosen by the donor and to the person or the intermediary of his choice, while taxes are a compulsory levy, which are deducted on dates fixed by the authorities and whose use is not observable.

I will study what charity meant at the time, how some authors after stigmatizing a subversion of the values behind it, proposed to reform the way people were exercising it while others came to refuse charity in the name of a new political paradigm: equality between all the citizen. I will show how this group of authors plan to use taxation to punish the Church and the privileged and transform the country.