Бустанов Альфрид Кашафович

Бустанов
Альфрид Кашафович

Профессор факультета истории
Ученая степень: PhD по истории
Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
(812) 386-76-34
Общий стаж работы: 7 лет

Профессура компании ТАИФ по истории исламских народов в составе России.

Основные исследовательские интересы: история ислама в Северной Евразии (XIII-XXI века), ориентализм в России и Советском Союзе, восточное историческое источниковедение, история Золотой Орды и постордынских государств.

С отличием окончил Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского (факультет истории) в 2009 г. и аспирантуру на кафедре восточноевропейских исследований Амстердамского университета в 2013 г. Под руководством М. Кемпера и С. Дюдьюанона защитил диссертацию на тему Settling the Past: Soviet Oriental Projects in Kazakhstan. Дважды проходил стажировку в Институте восточных рукописей РАН (2008, 2009, руководители: С.Г. Кляшторный, Т.И. Султанов), был пост-докторантом в Амстердамском университете (2014 г.).

С 2005 г. участник археографических, этнографических и археологических экспедиций в Западной Сибири, на юге Казахстана, в Дагестане и Поволжье.


Курсы:

  1. Russian Orientalism. 6 credits. 1978 saw the publication of Edward Said's Orientalism. That book has done much to shape the way that we think about "the West," "the East", and interactions between the two. This course begins with Said's work and examines its relevance for Russia. How has "the Orient" been constructed as a major "Other" in the Russian Empire and in the Soviet Union? Is the concept of Orientalism that Said elaborated primarily on the basis of French and British imperialism applicable for Russia? What comprises the Orient for Russia? What are the instruments of constructing the images of Oriental peoples? What is the role of scholarship in defining "Russia's Own Orient"? What is the link between the creation of nations and Orientalist concepts? And finally, is there a "Russian soul" of Orientalism? Is the Russian/Soviet case somewhat specific in comparison to colonialist experience of Western Europe?


  2. The World of Islam in Russia. 3 credits. Islam in Russia has a long history. Our course represents an introduction to its development in Inner Russia with references to Central Asia and Northern Caucasus. Our goal is to go beyond national borders while analysing trans-regional social movements and religious networks, established by Muslims of Tsarist Russia and the Soviet Union.

    How did the process of negotiation between the state and Muslim population in various provinces look like? What was the evolution of this politics on both sides? How the Muslim 'minorities' reacted to the challenges of non-Muslim or atheist state? Does it make sense to look at religious history through the lenses of official and illegal Muslim 'clergy'? How does the process of Islamization look like?

    Our specific interest lies in the sphere of Islamic linguistics: how the Russian language is used by the Muslims of Russia today? How the language choice affects the contents of religious discourse?


  3. Political Islam in Russia. 4 credits. The goal of the course is to analyze the political aspects of Islam in Russia with an overview of its history and with a particular emphasis on the Soviet period and the modern situation. What was the fate of Islam in an atheist state? How did the Muslim intellectuals in Russia combine religion and modernity? What are the ways of state manipulation in the field of religious politics in the post-Soviet realm? How do the Russian converts define their place on the present-day map of Islam in Russia? How does the Russian language change, while being used by Muslims for Islamic contents?


Публикации:
Автор серии статей и монографии по истории книжной культуры мусульман Сибири, а также соиздатель словаря биографий мусульманских ученых Дагестана и сборника статей о русском языке как языке ислама.


Список публикаций и полные тексты в PDF


Исследовательские проекты

  • 2014-2016. Источниковедение татарского суфизма XIX – начала XX вв. (при поддержке РГНФ).
  • 2014-2015. Коллекция шамаилей из Восточного Сектора ОРРК Научной библиотеки Казанского университета (при поддержке фонда им. Ш. Марджани).
  • 2013-2015. Восточная археография в России в ХХ столетии: проблемы комплектации, сохранения и изучения письменного наследия татарского народа (при поддержке РФФИ).
  • 2013. Частные собрания исламских рукописей в России (при поддержке Ассоциации исламских рукописей (TIMA, London)
  • 2011. Мусульманские рукописи в Западной Сибири (при поддержке фонда им. Ш. Марджани)
  • 2012-2014. Сакральные семейства сибирских мусульман (при поддержке РГНФ)
  • 2010-2011. Родословные сибирских бухарцев (при поддержке РГНФ)
  • 2010-2012. Этно-социальная структура населения Среднего Прииртышья в XVIII веке: от источника к образу (при поддержке РНГФ)
  • 2009. Реликты суфизма в Западной Сибири (при поддержке РГНФ)
  • 2009. Ислам в Сибири (при поддержке DAAD, Германия)
Если заметили ошибку, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter